CORONA VİRÜS VE KAHVE

YAZAR: Özgür KIZIL

Kategori: MAKALE
Okuma: 4.708 kez
Yayın Tarihi: 28.10.2020 Çarşamba 13:13:41
PAYLAŞ

Corona virüsün (COVID-19) resmi olarak tanımlanmasından bu yana sadece birkaç ay geçti. İlk çıktığından bu yana dünya çapında hızla yayılmaktadır. İnsanların yaşama tarzını ve milyonlarca işletmelerin çalışma şeklini değiştiriyor. Bu hastalıktan etkilenen sektörlerden biri de kahvedir. Karantina nedeniyle kahve satışı yapan sevkiyatçılar, ithalatçılar, ihracatçılar, kafeteryalar faaliyetlerini durdurmak zorunda kalmıştır. 


Kahve sektöründe yaşanan olumsuzluk, temelde tarlalardan başlamaktadır. Dünyada kahve tarımı yapan ülkelerin çoğunda hasat, insan gücü ile gerçekleştirilmektedir. Kahve hasadının doğru zamanda yapılması gerekir, çünkü geç toplanan meyveler dalındayken zarar görür ve özelliğini yitirir. Geç toplanan ürün de değerinin altında alıcı bulur. Normal şartlarda kahve toplama işçisi bulmakta zorluk yaşayan çiftçiler, hastalık bulaşma riskinden korkan işçilerden dolayı, çalışacak kişi bulamamaktadır. Kahve meyvesinin, toplanamayacak olması demek; kahve sektörünün ciddi krize girmesine ve kahve fiyatlarının artmasına neden olacaktır. İşçilik ücretleri, tavan yapmış durumdayken, bu durum çiftçilerin bütçelerini zorlayacak ve kahve çekirdek fiyatlarına yansıyacaktır. Kahve üreticileri, ekonomik durum ve Corona virüsünden dolayı çekirdekleri satacak ihracatçı bulma noktasında sorunlar yaşamaya başladılar. İhracatçılar da sevkiyat sıkıntılarından dolayı kahve alımlarını durdurdular. Corona virüsünün ne zaman biteceği belli olmadığından dolayı, ihracat depoları da mal alımını durdurmaya başladılar.

Yeşil kahve çekirdeğinin de her gıda gibi bir son tüketim tarihi vardır. Bu krizde mecburen, çiftçi, tarladan topladığı ürünü değerinin altında elden çıkarmakla karşı karşıya kalmaktadır. Bahsetmiş olduğum olumsuz durumlar karşısında maliyeti artan küçük çiftçiler, banka kredisi çekmektedirler. Borçlanan çiftçinin dayanma gücü azaldığı için de bahçelerin kapanma durumu söz konusudur. Kahve üretiminin azalması demek, yakın zamanda kahvenin lüks tüketim ürünü olacağının göstergesidir. Başka bir konu ise sevkiyatların durumudur. Gemiler ile limanlara taşınan kahve, birçok ülkenin sınırları kapatması durumlarından dolayı sorunlar yaşamaktadır. Ayrıca sevkiyat sırasında gemide Corona virüs bulaşmış çalışan olması durumunda, yaşanacak karantina ile tüm kahve üretici ve tüketici tarafların sorun yaşayacağı korkusu ile büyük ithalatçılar ve ihracatçılar kahve siparişlerini durdurmaya başladılar. 

Peki ne olacak? Yakın zamanda yaşanılan tüm olumsuzluklardan dolayı, üretim tüketimi karşılayamayacaktır. Daralan kahve piyasası ciddi zamları beraberinde getirecektir. Corona virüs öncesi, depolarında yüklü mal bulunduran ithalatçılar, bu krizde ürün çeşitliliğinde kısa sürelide olsa olumsuzluk yaşamayacaklardır. Depolarda bulunan kahve stokları azalmaya başladıkça ilave bir zam bizleri beklemektedir. Büyük emek ve maliyetler ile tarımı yapılan özel kahve çeşitlerinin, depo stoklarının tükenmesi ile uzun bir süre ithalatı yapılamayacaktır. İthalatçının fiyat artışı, kafeteryalara yansıyacak ve en son tüketicinin fincanındaki kahve fiyatlarını artıracaktır. 

Yakın zamanda kahveyi daha pahalı ve sınırlı çeşit olarak tüketmeye başlayacağız. Corona virüs ile sağlık ve hijyen kurallarına karşı daha dikkatli olan insanlar, kahve özelinde de bu titizlikle yaklaşacaktır. Kahve sektöründe hizmet veren tüm bölümler, hijyen kurallarına daha çok dikkat etmelidir. Üretim, hazırlık vb. tüm süreçlerini tüketiciye şeffaf şekilde sunan işletmeler, bu krizden daha kazançlı çıkacaktır. Corona virüs ile beraber sosyal mecraların kullanımının artması, kahve sektöründeki iş kollarının bu kanallar üzerinden etkinliklerini artırarak, tüketiciye daha fazla ulaşması gerektiğini göstermektedir. Paket servis hizmetinin tavan yaptığı bu dönemde ise kahvenin evlere ısı kaybı olmadan ulaştırılmasında çalışmalar artırılmalıdır. 2020 yılının sonuna kadar çeşitli dalgalanmalar yaşayacak olan kahve, umulur ki önümüzdeki yıl kendini toparlayacaktır.


Özgür KIZIL
Gastronomi Danışmanı
Etiketler CORONA VİRÜS, kahve,
food time logo

FOOD TIME SOSYAL AĞLARDA

Bizleri sosyal ağlarda da takip edebilirsiniz. Hem güncel haberlere hemde dergi içeriğimiz ile ilgili duyurulara ulaşmak için hesaplarımızı beğenip takip edebilirsiniz

YORUMLAR