Üründen fenomene tarımda markalaştırma

YAZAR: Can Emir

Kategori: MAKALE
Okuma: 1.693 kez
Yayın Tarihi: 04.04.2018 Çarşamba 18:26:10
PAYLAŞ
Food Time’daki ilk yazımın heyecanıyla bütün okuyuculara merhaba. Bu köşede gıda ürünlerinin markalaşması ve pazarlama iletişimi fikirleri ile beraber olacağız. Kısa bir merhabalaşmadan sonra ülkemiz için yaşamsal önemi olan bir konuya değinelim.

Tarım ve gıda ürünlerinin markalaştırılması

Karasal büyüklüğünün 1/3’ü tarım alanı olan Türkiye 18 milyar USD değerinde ihracat yapıyor. Basit bir karşılaştırma yapmak amacıyla Hollanda’nın tarım gelirine bakarsak 85 Milyar Euro! Aradaki farkı kapatmanın tek ve uzun bir yolu var, tarım ve gıda ürünlerinde toptan bir markalaştırma ve pazarlama hareketi başlatmak. Türkiye hemen her sektörde pazarlamaya üretim odaklı yaklaşan bir kültüre sahip. Yani, pazarlamayı ikincil bir iş, vazgeçilebilir bir lüks olarak değerlendiren bir hatalı gene sahip. Özellikle Endüstri 4.0 ve IoT’nın kurgulayacağı yeni dünya ekonomisinde üretimi merkeze alıp, pazarlama, iletişim, markalaştırma gibi yaşamsal kavramlara ilgi göstermemek ekosistemin dışında kalmak anlamına gelir.

Coğrafi işaretlendirmeler tarımda markalaşma adına çok değerli bir adım. Ancak coğrafi işaretlendirmeye yönelik talebin artması da gerekiyor. Bunu ulusal bir politika olarak görmek, yerel üreticiyi pazarlama konusunda bilinçlendirmek ve desteklemek gerekiyor. Çünkü yerel üretici markalaştırma, pazarlama, satış kanalları gibi konularda destek alırsa çok başarılı işler geliştirilebiliyor. Sadece Konya ilinden 3000 kilometrekare büyük Hollanda’nın 85 milyar Euroluk tarım ihracatı ile baş etmenin yolu buradan geçiyor.

Güzel bir başarı hikayesi

Bursa Tarım İl Müdürü Ömer Ceylan tarımda marka değeri yaratmanın önemini en erken kavrayan yeni nesil bürokratlardan. Konuya sahadan bakıp, sahaya global vizyonla yaklaşan biri. Aynı şekilde ekibi de bu vizyonla hareket ediyor. Bursa tarımının markalaştırılması için çalışan bu ekip çok yakın zamanda büyük bir iş başardı. Tarım ürünlerinin markalaştırılması gibi yaşamsal bir hamleyi kadın üreticiler ile ilişkilendirerek bir taşla birçok kuş vurmuş oldu.

Kırsalda kadın kalkınma modeli kapsamında Bursa ili ve ilçelerinde tarımsal ürünler üreten kadınları önce federasyon, sonra konfederasyon çatısı altında topladı. Baklavadan erişteye, reçelden lakerdaya, tarımsal ürün üreten kırsal bölge kadınlarının ürünlerini ‘Bereketlim’ markası ile satış kanalı haline getirdi. Sürece Bursa Valiliği, Özhan Marketler çeşitli kurumlar da dahil olduğunda ürün pazarlanabilir bir değere dönüştü. Bu çalışmaların yaratacağı ekonomik değer hem kırsal bölge kadınları için hem de Bursa için çok önemli. Aynı zamanda Türkiye’nin her iline örnek olacak bir çalışma. Ömer Ceylan’ı ve çalışma ekibini tebrik etmek gerek.

Tarımsal ürünler yerel miras değerine sahip, bir de bu miras pazarlama stratejileri ile desteklenirse önce ulusal ardından uluslararası kazançlar yaratmak mümkün. Bunun için çok basit bir formül var. Ürün-Değer-Katma Değer-Fenomen sürecinin işletilmesi yeterli.

Yani tarımsal ürünü FENOMEN değere çevirmek gerekiyor. Yine Bursa’dan bir örnek verirsek; incir önce üründü sonra tescillendi, sonra ‘Bursa Siyahı’ ismi ile menşe-i değeri aldı, son kertede İngiltere Kraliçesi Bursa Siyahı yedi. Ürün fenomenel bir değer kazanırken üreticiden devlete, yerel yönetimden medyaya büyük görev düşüyor. Bu bağlamda üreticiyi, ürünü, tüketiciyi, şefleri, medyayı ve STK’ları bir arada toplayacak üst çatılar ve platformlar değer kazanıyor. Bütün paydaşların bir araya geldiği platformlar ve iş modelleri tarımda markalaştırma yolunda en büyük kaldıraç olacak. Tarım ekosistemi üretici, aracı, son satıcı ve tüketici arasında hayat buluyor. Bu bütün süreci fiyat odaklı hale getiriyor. Bu durumda yapılacak dikey pazarlama hamleleri anlam kazanıyor. Ulusal bir değer olan tarımsal gücümüzü global pazarda hak ettiği yerlerde görme dileği ile pazar ola.
food time logo

FOOD TIME SOSYAL AĞLARDA

Bizleri sosyal ağlarda da takip edebilirsiniz. Hem güncel haberlere hemde dergi içeriğimiz ile ilgili duyurulara ulaşmak için hesaplarımızı beğenip takip edebilirsiniz

YORUMLAR