Mutluluk arayışının bir parçası

YAZAR: Emre AŞU

Kategori: MAKALE
Okuma: 1.518 kez
Yayın Tarihi: 09.02.2018 Cuma 16:59:57
PAYLAŞ

Dondurma, içine şeker katılmış çeşitli meyve suları ya da sütten dondurulmak suretiyle elde edilen soğuk, hafif ve besleyici bir tatlıdır. Dondurma yazın en güzel yiyeceğidir desem, sanırım pek fazla karşı çıkan olmaz. Kimine göre hayatın soğuk tadı, kimine göre sonunda mutluluk olan çikolata hazzı, bazıları içinse mutlu sonların tatlı başlangıcı, son dönemlerde ise depresyona girilince mutlaka tüketilen mutluluk arayışının bir parçası… Hangisi size uygun?

Dondurmanın ana malzemesi süt ve şekerdir. Bu malzemelere, vanilya, sahlep, meyve, kuru yemiş, bal, kakao ve çikolatanın da katılımıyla, birbirinden farklı lezzetler ortaya çıkartabilirsiniz. Her ne kadar denetimli kullanılsalar bile hazır dondurmaların bazılarının içerisinde çok sayıda vücuda zararlı katkı maddesi bulunuyor ve bu herkes tarafından biliniyor artık. Özellikle yüksek miktarda tüketilince ve en başta çocukların çok sevdiği dondurmalarda yer alan bu maddelerin sinir sistemi dahil vücudun bir çok bölgesine zarar verebilme potansiyelleri var. Tabi konu çocuklar olunca mevzu çok daha fazla ciddileşiyor ve önem arz ediyor. Ama bir de doğru bilinen yanlışlar da var. Mesela, annelerin yıllardır çocuklarına öğrettiği ve onlar için de korkulu bir rüya haline gelen dondurmanın bademciklerde enfeksiyona neden olacağı efsanesi ki hiçbir bilimsel kanıta dayanmıyor ve hiçbir bilimsel dayanağı bulunmuyor. Hijyenik koşullarda hazırlanmış, güvenilir markalarca üretilmiş ve eriyip tekrar dondurulmasına izin verilmemiş dondurmayı sınırlı miktarlarda çocuğunuza verebilirsiniz aslında. Fakat dondurma paketlerinin üzerinde görülen buz kristallerine dikkat etmek gerektiğinin altını çizmek istiyorum. Ambalajın üzerindeki buz parçacıkları dondurmanın eriyip tekrar donduğunu ve bakteriyel üremeye açık olduğunu gösteriyor olabilir. Ama özellikle de merdiven altı üretilen ve hijyen şartlarına riayet edilmediği için mikroplu olduğu tespit edilen dondurmalardan çocuklarınızı mutlaka korumalısınız. Eskiden “dondurma yazın yenir” türünden bir yargı söz konusuydu. Oysa yemek kültürlerinin değişimiyle bu da ortadan kalktı. Sıcak günlerde ferahlatıcı bir yaz tatlısı olarak tüketilen dondurma, kış döneminde de yeniyor artık. Dondurmanın beyindeki keyif bölgelerine dokunduğu, insanların dondurmayı keyif almak ve sosyalleşmek için kullandığı artık bilimsel olarak da kabul edilmiş durumda. Tabi dondurmanın sağlığa faydalarını maksimum, zararlarını ise minimum düzeyde tutabilmek için özellikle çikolatalı külahlar, soslar ve kâğıt helva tercih edilmemesi, sade ya da meyveli türlerinin tercih edilmesi gerekiyor. Çünkü aksi takdirde, çok masum bir besinsel kaynak olan dondurma kalori bombası haline gelebilir. Dondurmanın protein kalitesi oldukça yüksektir. Ayrıca A vitamini, B vitaminleri, D vitamini, kalsiyum, fosfor, yumurta gibi farklı farklı ana yiyecek ve doğal katkılarla evde dondurma yapmanızın da mümkün olduğunu biliyor musunuz? Evde kendi doğal dondurma seçeneklerinizi arttırabilir ve %100 sağlığınıza zarar vermeden dondurma yiyebilirsiniz. Öncelikle evde dondurma yapmanın püf noktalarını verelim; Meyveli dondurma hazırlarken doğru aromayı yakalamak için, meyveleri kaynatmak yerine çiğ kullanmanız gereklidir. Lezzetli bir dondurma için kaliteli sahlep ve tam yağlı süt kullanmak şarttır. Dondurma harcının kıvamında olması için şeker miktarını doğru ayarlamanız gereklidir. Dondurmanızı servis etmeden 10 dakika önce buzdolabından çıkarıp erimesine izin vermelisiniz. Dondurma kaşığını her kullanımdan önce soğuk suya batırıp çıkarırsanız dondurmanın kaşığa yapışmasını önlemiş olursunuz. Ayrıca tam kıvamında bir dondurma yapabilmek için dondurmanın, soğutulduğu süre boyunca sürekli karıştırılması da çok önemlidir. Aksi takdirde karışımdaki su molekülleri soğuğun etkisiyle kristalize olup, dolaptan çıkınca hızla eridiği zaman da dondurmanızın su gibi tat vermesine neden olabilmektedir. Zaten kaliteli bir dondurma, buzlukta saklandığında bile içi buzlaşmayandır. Bir dondurma ne kadar iyi dövülür ve kabartılırsa o kadar iyi olur ve yenirken ağıza buz tanecikleri gelmez. Her çeşit dondurmada sahlep miktarı çok mühimdir. Fazla kullanılırsa tadını kaçırır, az kullanılırsa kıvamı bozulur. Yani tam kararını bulmanız lazım. Dondurma yaparken krema ilave ederseniz, daha lezzetli bir ürün elde edersiniz. Dondurma kalori bakımından da asla fakir bir besin sayılamaz; çünkü içinde şeker, sütlü dondurmalarda ayrıca yağ vardır.100 g dondurma 100-200 kalori verir. Yapılan çalışmalarda, laktoz intoleransı olan kişilerin de, esas kaynağı süt olmasına karşın günde iki kez dondurma tükettiklerinde laktoz intoleransına bağlı belirtiler saptanmamıştır. Dondurma ve dondurulmuş yoğurt gibi ürünler daha yavaş sindirildikleri için bu kişiler tarafından daha kolay tolere edilirler. Dondurmanın hammaddelerinden olan sahlep ise, orkideler ailesinden olup otsu bir bitkidir. Sahlep’in insan sağlığı üzerinde birçok faydası vardır. Bunlardan bazıları; enerji verir, göğsü yumuşatır, öksürük ve bronşitte faydalıdır, kabızlığı giderir, basur şikâyetlerini azaltır, zihnin çalışma gücünü arttırır, kalbi kuvvetlendirir, mide için yararlıdır, mideyi rahatlatır ve hazmı kolaylaştırır. Dondurma tüketirken sahlepin bu faydalarından da vücudumuz istifade edecektir. Unutmayın ki, Dondurma Yemek Sağlıklıdır, Fakat Bilinçsiz Dondurma Tüketimi Hastalıklara Davetiye Çıkarır. Şimdi benden bu yazının sonunda mutlaka evde yapılan bir dondurma tarifi vermemi bekliyorsunuz. Ama sizi bu noktada biraz yoracağım. İnternete(mesela gidagundemi. com’a) girip, evde dondurma tarifi dediğiniz zaman karşınıza yüzlerce evde yapım dondurma tarifi çıkıyor. Artık karar sizin. Evde dondurma yapmaya niyetli iseniz, oradan bir tarif bularak %100 sağlıklı ve doğal bir dondurmayı hem kendinize hem de çevrenizdekilere özelliklede çocuklarınıza hediye edebilirsiniz. En azından ben öyle yapıyorum ve size de şiddetle tavsiye ediyorum.

food time logo

FOOD TIME SOSYAL AĞLARDA

Bizleri sosyal ağlarda da takip edebilirsiniz. Hem güncel haberlere hemde dergi içeriğimiz ile ilgili duyurulara ulaşmak için hesaplarımızı beğenip takip edebilirsiniz

YORUMLAR